„Több jó ember él a világon, mint rossz, csakhogy a rosszak túl nagy zajt csapnak.”
(Lina Morgan)
–----------------Szigorúan csak magamnak, emlékeztetőül!-------------------
egyszer- majd elpihen kedved
miként
álságod sem bírja
...de még szédít a jelen
s ravasz-egyszerűen – (szőke)
Urfi Péter VÉLEMÉNY!
Az elmúlt nyolc évben a magyar politikában sorra dőltek meg olyan tabuk, amelyek korábban érinthetetlennek tűntek. Láttuk,
ahogy a magyar miniszterelnök nyíltan kiáll a rasszista erőszak mellett;
ahogy a Fidesz egykori második embere, akinek korábban a nevét sem merték kimondani, éjjelente óriásplakátokra fújja fel festékszóróval, hogy Orbán egy geci;
ahogy a kormány érdekében fellépő kopaszok megakadályoznak egy népszavazást, az állam pedig nem tesz semmit;
ahogy az őket korábban rasszistázó politikai szereplők utcára vonulnak a Jobbik és a demokrácia védelmében;
és ahogy a legnagyobb baloldali erő miniszterelnök-jelöltje nyíltan beszél a pártját irányító fideszes ügynökökről.
De ezeken kívül is sok olyan hír volt, amit elsőre nem akartunk elhinni, és amikor kiderült, hogy valóság, csak néztünk maguk elé. A közbeszéd színvonala annyira leromlott, a viták pedig annyira szélsőségesek lettek, hogy úgy tűnhet, ma már bármi kimondható, bármibe bele lehet állni.
A hazai és külföldi sajtó, a nemzetközi szervezetek és a különféle elemzők változatos módokon és hőfokon, de nagy egyetértésben, évek óta beszélnek arról, hogy Magyarországon megszűnőben a jogállamiság és sérülnek az európai alapértékek. Aki olvas internetet, annak már rég a könyökén jön ki, hogy egyre messzebb kerülünk a nyugati típusú demokráciáktól, amelyek a független igazságszolgáltatás, a szabad sajtó, a szabad piac és a szabad választások alapköveire épülnek. Az ezektől való eltávolodást Orbán Viktor úgy fogalmazta meg, hogy a liberális demokrácia helyett illiberális rendszert hozott létre.
Az ellenzéki pártok általában - és nagyon helyesen - ódzkodnak a diktatúra kifejezéstől, hiszen ez a szó már foglalt a 20. századi totalitárius rendszerekre, és az is nyilvánvaló, hogy mi a különbség Észak-Korea, az 1989 előtti és a 2018-as Magyarország között. De az is, hogy mi a különbség az EU többi országa és köztünk. Az ellenzéki pártok ezt a köztes állapotot próbálják leírni, amikor a demokrácia megszűnéséről beszélnek:
az MSZP választási programja szerint Orbán lebontotta a demokráciát,
a Momentum programja szerint vissza kell állítani a jogállamot,
Gyurcsány Ferenc szerint önkényuralmi,
Szél Bernadett szerint elnyomó rendszer épült ki, amely
Szigetvári Viktor szerint közép-ázsiai diktatúrákból ismert módszerekkel dolgozik,
míg Vona Gábor szerint Orbán Viktor nem más, mint egy korrupt zsarnok.
Ha viszont nincs demokrácia, akkor nincsenek szabad választások sem, ugye?
Épp ellenkezőleg: legalábbis az ellenzék vezetői szerint a választáson nem csak lehetséges a győzelmük, hanem gyakorlatilag biztosra vehető. Feloldhatatlan ellentmondásnak tűnik, hogy a demokratikus intézményrendszer eltűnéséről beszélő pártok halál komolyan, kijelentő módban nyilatkozgatnak róla, mi mindent tesznek majd áprilisi kormányra kerülésük után:
„Itt a kezdőlista azokról a büntetőeljárásokról, amelyeket a 2018-as kormányváltás után kezdeni fogunk” - közli az LMP miniszterelnök-jelöltje.
„A feje tetejéről a talpára állítjuk a magyar államot” - közli az MSZP, a Liberálisok és a Párbeszéd miniszterelnök-jelöltje, aki szerint „az ellenzéki pártok hozzáállásán kívül nincs más akadálya a kormányváltásnak.”
„Tudják jól, hogy mi Veletek leváltjuk őket” - közli a Jobbik miniszterelnök-jelöltje, akinek pártja már a részletekkel szöszöl: legutóbb Dúró Dóra jelentette be, hogy a győzelmük után ingyenessé teszik a jogosítvány megszerzését.
A politikai kampányok régi és univerzális aranyszabálya, hogy minden párt a kormányra kerülést tűzi ki célul, a választási győzelem ígéretével kecsegteti a szavazóit. Hogy ez mennyire erős reflex, azt jól mutatja Fekete-Győr András esete, aki kezdő politikusként azt merte nyilatkozni, hogy nem 2018-ban, hanem 2022-ben akarnak kormányra lépni, mert ez „a reális cél”. Hiába tudta mindenki, hogy van ebben igazság, és ez lehet értelmes stratégia, Fekete-Győrt kiröhögték és lesajnálták az amatőrsége miatt. A Momentum elnöke gyorsan megtanulta, hogy nem lehet kilógni a sorból: „Más célunk nem lehet, mint a 2018-as kormányváltás” - mondta pár hónappal később.
Karácsony Gergely, a Párbeszéd társelnöke, Fodor Gábor, a Magyar Liberális Párt elnöke, Molnár Gyula, a Magyar Szocialista Párt elnöke, Székely Sándor, a Szolidaritás elnöke, Bokros Lajos, a Modern Magyarország Mozgalom elnöke és Gyurcsány Ferenc, a Demokratikus Koalíció elnöke.
Arról lehet vitatkozni, hogy normálisan működő demokráciában mennyire korrekt és mennyire taktikus egy-egy parlamenti küszöb környékére mért pártnak néhány hónappal a választások előtt kormányzati ígéreteket tennie. Ugyanez viszont már egészen abszurd, ha közben maguk a pártok is azzal kampányolnak, hogy nincs demokrácia.
„Az embereket nem cselekedeteikből kell megítélni, mert azok a körülményektől függenek, hanem sokkal inkább titkos gondolataik és legmélyebb szándékaik szerint.” (Anatole France)
Most ott tartunk, hogy már az a mantraként ismételgetett állítás sem feltétlenül igaz, hogy a többség kormányváltást akar. De egy demokráciában a pártok népszerűsége folyamatosan változik, és azzal se lenne semmi baj, ha egy politikai erő zsinórban harmadszor bizonyulna legjobbnak a politikai versenyben. De itt versenyről persze szó sem lehet.
Többek között a nyilvános vita, a média és a hirdetések. Csakhogy a Fidesz politikusai a legritkább esetben állnak ki az ellenfeleikkel szemben, Orbán Viktor egyáltalán nem vesz részt miniszterelnök-jelölti vitákban. A médiában egy hatalmas és gátlástalan gépezet áll szemben a néhány megmaradt független fórummal, amelyek viszont egyaránt kritikusak a kormánnyal és az ellenzékkel szemben. A kormány milliárdokat költ kampányhirdetésekre, míg az ellenzéki pártoknak alig van pénzük, és ha véletlenül sikerül kitenniük néhány plakátot, akkor azt maguk a kormányhivatalok kaparják le.
Ha a Fidesz leváltásának lehetetlenségéről vitatkozunk, kétféle érvelést alkalmazhatunk. Az egyik az ismert akadályokról szól, amelyekről már nagyon sok szó esett:
a választási rendszer a kormánypártokra lett szabva;
olyan felfoghatatlan mértékű különbség van az állam és az oligarchák pénzét is kihasználó kormánypártok és a nevetségesen csóró ellenzék anyagi erőforrásai között, amely önmagában komolytalanná teszi a versenyt;
az állami intézmények, a választási bizottságtól az ügyészségen át az ÁSZ-ig láthatóan a kormány érdekei szerint döntenek;
és egyre több esetben derül ki, hogy a kormány beépített emberei az ellenzék döntéseit is befolyásolni tudják.
Ezeket és más érveket jóval alaposabban megírt már Magyari Péter tavaly szeptemberben és Plankó Gergő múlt héten.
Nehezebb megfogni, de legalább ennyire fontosak az ismeretlen akadályok, vagyis hogy mi jöhet még. Amikor az Állami Számvevőszék majdnem mozgásképtelenné bírságolta a Jobbikot, még lehetett azzal mentegetni a helyzetet, hogy az eljárás botrányos, az időzítés politikai megrendelésre utal, de hát mégiscsak gyanúsak azok a plakátszerződések. Amikor viszont a többi pártot is egyszerre bírságolta meg az állam, erősen vitatható indokokkal,
végre mindenki megértette az üzenetet: a Fidesz akkor vágja méretre az ellenzéket, amikor akarja.
A megfelelő méret amúgy a jelek szerint nem azt jelenti, hogy meg akarják semmisíteni őket, hanem hogy a kormány a neki kellemes keretek között fenntartja a megfelelő ellenzéket. A helyzetet tökéletesen leírja, hogy az egyetlen baloldali napilapot és az egyetlen baloldali tévét is a kormány tömi pénzzel, míg ha egy kontrollálhatatlan, veszélyesnek tűnő jelölt elindul a Fidesz ellen, akkor elveszti az állását, de még akkor is kirúghatnak, ha aláírást gyűjtesz. Vagy ha téged nem tudnak, akkor az apádat.
Az ismert akadályok is éppen elegek ahhoz, hogy a Fidesz garantáltan hatalmon maradjon, ám ha ehhez hozzávesszük az ismeretlen, de elképelhető lehetőségeket, úgy már lehetetlen józan ésszel abban reménykedni, hogy a Fidesz legyőzhető. Láttunk már olyat, hogy kopaszok állnak egy népszavazás útjába, láttunk már olyat, hogy pont a választások előtt - vagy az éppen megfelelő pillanatban - visznek börtönbe ellenzéki politikusokat, és látjuk azt is, hogy az ÁSZ hajlandó addig bírságolni az ellenzéket, amíg az lélegezni tud.
Mindezek úgy történtek meg, hogy Orbán Viktornak nem volt valódi vesztenivalója. Képzeljük el, mi történne, ha lenne.
Természetesen bármikor bekövetkezhet valami előre nem látható kataklizma, hiszen autoriter rendszereket is elsöpörhet a népharag, beomlaszthat egy belső viszály vagy megbillenthet egy külföldi beavatkozás. Valaki arról álmodozik, hogy Simicska Lajos előkapja a csodafegyverét, mások meg arról, mi minden lehet Putyin aktáiban Orbánról, vagy hogy mikor veti be a jogi atomot Brüsszel. De amíg ezekre a csodákra várnak, lassan elfogadhatnák, hogy demokratikus úton, a pártok választási versenyében senki nem fogja legyőzni a Fideszt.
Ezt tényleg nem látja senki az ellenzékben?
Dehogynem.
„Annak, amit a baloldali ellenzék csinál, akkor van értelme, ha lemondtak 2018-ról” - írta a kívülről figyelő elemző, Keszthelyi András.
„Sokan beárazták a 2018-as választási vereséget” - nyilatkozta a belülről figyelő politikus, Botka László.
„A baloldal nem kormányváltásra készül” - összegezte tapasztalatait az Index, miután
el-háttérbeszélgetett velük.
Ahogy azt is többen kinyilvánították, hogy négy év múlva sem lesz nagyobb esélyük: „2018-ban nem egy választás lesz, hanem a választás” - mondta az MSZP elnöke.
„2018 az utolsó esély” - mondta Botka, mielőtt visszalépett.
Gyurcsány: „Egy nagy üveg kólában merek fogadni, hogy 2018-ban két számjegyű eredményt érünk majd el.”
Szigetvári Viktor: „A legrosszabb esetben is meg lehet törni a Fidesz abszolút többségét.”
Hadházy Ákos: „Ez a kormány 2018-ban nem kaphat 50 százaléknál többet.” (A kormánypártok 2014-ben 44 százalékot kaptak.)
Karácsony Gergely: „ha a választásokon nem lesz többsége a Fidesznek, akkor onnantól másik országban fogunk élni, és ennek a mostani rendszernek másnap vége lesz. Ha nincs abszolút többség, akkor másnap megbukik a rendszer.”
Ezeknél a kiszólásoknál, a fősodorból kilógó mondatoknál tovább azonban már végképp nem merészkedik felelős politikus. Pedig semmi jele annak, hogy a rendszer konszolidálódna, éppen ellenkezőleg.
Ennek kimondása az a tabu, amihez senki nem akar hozzányúlni.
Ez túl durván hangzik
Ez egy véleménycikk, aminek az a - vitatható - alapállítása, hogy ma ez a politikai realitás.
Orbán többféleképpen is megbukhat, de választáson nem lehet megverni, mert könnyűszerrel megakadályozhatja, hogy bármelyik riválisa megerősödjön, hogy akár csak megközelítse. Akár az ÁSZ-szal, akár az ügyészséggel, akár valami új eszközzel. És ez négy év múlva sem lesz másképp.
Annak ellenére állítom ezt, hogy én sem úgy kelek és fekszem, hogy 20 év múlva is Orbán Viktornak hívják Magyarország miniszterelnökét. Nem is nagyon ismerek olyat, aki ezt így elfogadná valóságnak. Mert ha ezt megtennénk, akkor át kellene értékelnünk mindazt, amit az életünkről, a jövőnkről, a hazánkról gondolunk. Erre mondom, hogy ezt országot az a hazugság tartja egyben, hogy Orbán Viktor leváltható.
És ezen a ponton ez már nem csak a pártok kérdése, hanem mindenkié.
azt, hogy legalább nagyjából betartja a demokratikus szabályokat.
Erről a módszerről beszélt már 1990-ben is Mario Vargas Llosa, aki tökéletes diktatúrának nevezte Mexikót, ahol évtizedeken át volt uralmon ugyanaz a párt, miközben fenntartotta a demokrácia látszatát. A majdnem 20 éve uralmon lévő orosz kormánypárt prominense irányított demokráciának nevezte ugyanezt a törekvést, a majdnem 8 éve uralmon lévő magyar kormánypárt pedig először centrális erőtérnek, később illiberális demokráciának. Meglepően őszinte önmeghatározások, de a kiötlőik a hétköznapokban pont azon igyekeznek, az a legfőbb politikájuk, hogy egyszerre érvényesítsék és titkolják el abszolút fölényüket.
Ezért van szükség a megfelelő ellenzékre, és ezért nem lehet például szélsőséges vagy tömeges erőszakot alkalmazni.
Ha ez az illúzió megszűnne, ha a magyarok tömegei értenék meg vagy ismernék be maguknak, hogy tényleg nincs demokrácia, annak beláthatatlan következményei lennének.
És ehhez még az sem kell, hogy valaki a következő húsz évet árazza be, hiszen addig tényleg háromszor feje tetejére állhat a világ. Már azt is épp elég nehéz feldolgozni, hogy ez a választás előre el van döntve.
Amíg az ellenzéki pártok arról hadoválnak, hogy mit tesznek majd a kormányra kerülésük után, addig nem tudnak őszintén beszélni a valóságról. Addig nem tudnak mit kezdeni azokkal a tényleg mindannyiunk életét meghatározó kérdésekkel, hogy milyen életünk lehet egy leválthatatlan kormány alatt. Vagy hogy mit tehetnek az örök ellenzéki szerepre kárhoztatott pártok azért, hogy kicsit jobb legyen az az élet
Mert igenis tehetnek. Az együttes Baranyi Krisztina több súlyos környezetszennyezést is megakadályozott vagy megfékezett, Juhász Péter feltárta a belvárosi ingatlanmutyikat, Jávor Benedek az EU-ban viszi a rendszer érzékeny pontjait érintő ügyeket (Tiborcztól Paksig), Demeter Márta Pharaonékról derített ki sok fontos infót és a letelepedési kötvények megakasztásában is nagy szerepe volt, Szél Bernadett a legfontosabb parlamenti fórum, a Nemzetbiztonsági Bizottság egyetlen kompetens tagja, a Momentum pedig - a többi ellenzéki párt asszisztálásával - megakadályozta az olimpiát. Arról nem is beszélve, hogy a vidéki sajtó felszámolásával már tényleg egész Magyarország elveszne a radar alatt, ha képességes helyi politikusok nem vinnének fontos ügyeket. Szinte minden napra jut olyan ellenzéki baromság, amin dühöngeni lehet, de ha kevesebb elszánt politikus lesz, akkor kevesebbet fogunk tudni arról, hogy mi történik a fejünk fölött - és végső soron velünk. Akkor biztosan még reménytelenebb hely lesz ez az ország.
Az ellenzéki politizálásnak természetesen csak úgy van értelme, ha végső soron a kormány, a rendszer, az ország megváltoztatására törekszik. De a mostaninál realistábbnak és kíméletlenebbnek kell lenniük. Ne azt kamuzzák, hogy van esélyük kormányra kerülni, hanem magyarázzák el, miért lesz jó a szavazóiknak, ha bekerülnek a parlamentbe. Ettől még lehet programot írni, víziót adni, elmesélni, mennyire más is lehetne minden. Ezzel összefér, hogy elérhető célokat is kitűznek, amelyekről bebizonyíthatják, hogy fontosak vagy akár lelkesítők. Szavazzatok ránk, hogy ne legyen kétharmad! Gyertek emberek, hogy ne legyen abszolút többség! Igen, a kormányt nem lehet leváltani, de egyes körzeteket meg lehet nyerni, a következő körben meg be lehet juttatni önkormányzati és európai parlamenti képviselőket. És aztán kettő vagy négy vagy hat év múlva még bármi lehet.
De akármikor és akárhogyan jön el az a változás, szükség lesz hozzá működő, rendes ellenzékre.
(Forrás/444 – internet – innen-onnan)
Szőke Emil:
viszonytalan
Kárál a sok varjú
hangja óv harsonát fú
rezgő dallal
szégyen nélkül
mert látszani kíván...
érdemelt volna mind
testi mennybeszállást
annak angyalit
mindenek-fölé való útján
ám - még viszonytalan kiágazással
a bizonytalan
hol lehetne talán a formátlan fészek is
búvóhely-mentsége rá béke
amit nyugton tűrnie kellene
„S más mozdulat is hány- de hány
vész már - míg meg sem lett – oda
s a fő mozdulat is maga
az imáé: nekem talány” –
2018. 01. 13.
Bokros Lajos írása!
„Nem hunyhatod be a szemed. Harcolj a világ bajai ellen, de ne az erkölcsi tanítás vagy a büntetés kábítószerével, hanem természetes eszközökkel - az elfogadással, kedvességgel, toleranciával.” (Neill)
Ezzel az egyetlen szóval jellemezhető a két, magát még nagynak képzelő baloldali párt, az MSZP és a DK magatartása a demokratikus ellenzéki szövetség tárgyában.
Négy hónapi hitegetés, sőt hazudozás után a DK elnöke végre bevallotta: nem akarnak megállapodni a Modern Magyarország Mozgalommal.
Szeptember elsején, a Közös Ország Mozgalom rendezvényén még ő sürgette annak azonnali bejelentését, hogy a DK és a MoMa szövetséget köt a parlamenti választásokra.
Mi változott azóta? Semmi. Szándéka hamis volt, átvert bennünket.
1. Lekaszálni a kisebb pártokat. Erről szól az Együtt kirekesztése, de főleg az, ahogyan az MSZP maga kezdeményezte – aztán a Fidesz örömmel megszavazta –, hogy az 1%-ot el nem érő pártok fizessék vissza a kampánytámogatást. Hallatlan gonoszság.
2. Pénzt. A megélhetési politikusok túlélési stratégiájának ez elengedhetetlen része. Ha nem ülnek a parlamentben, akkor ugyanis munkanélküliek lesznek.
1. Rendszerváltást. Régóta lemondtak az önkényuralom megdöntéséről és a fasisztoid kormány eltakarításáról. Nem akarják visszaállítani a jogállamot, mert jó nekik az is, ami most van. Ezért hagyták rendre figyelmen kívül a MoMa 500 napos programját.
2. Demokratikus ellenzéki szövetséget. Ezért beszél a baloldal legtöbb vezetője baloldali szövetségről, baloldali programról. Mintha nem lennének konzervatív és liberális gondolkodású szavazók ebben az országban. Ők azonban róluk lemondtak.
Kirekesztésünk után is fáradhatatlanul küzdünk a nemzet felemelkedéséért, a jogállam helyreállításáért. Önzetlenül, önfeláldozóan.
A MoMa nagyvonalúan lemondott pénzről, sajtóról, országgyűlési képviseletről, amikor 2014-ben nem indult el a választásokon, nehogy rontsa az ellenzéki összefogás esélyeit. Viszont ha egy párt egymás után kétszer nem indul a választásokon, akkor azt törlik a pártok nyilvántartásából. A MoMa számára ezért nincs más út, mint indulni 2018-ban.
Az önkényuralom fennmaradásáért a felelősség azokat terheli, akik megakadályozták a demokrácia erőinek teljes körű és feltétel nélküli szövetségét. Ezt az állampolgár tudja.
Bokros Lajos
elnök
Modern Magyarország Mozgalom
Szőke Emil:
...tart az elmúlásig
ritka az idill
s az összhangja is szétkiabált a világban
de legalább békésebb szigetein elidőzik
az értelmet-adó magányban -
a változás már számadásként
érzelemben újként
tart az elmúlásig...
„Züllött és gőgös a világ
csak nem sikerül rendbe tenni -
Akart vagy tűrt a prófétaság
Ninive... Jónás... cethal... ennyi”! –
2018. 01. 13.
---------------------------------------------------------------------
magát s felfuvalkodásra fonja szálait
rá a galád
- hogy magát vigyázza... (szőke)
A nyikhaj az orvosi tanulmányait szakította félbe, hogy jobban koncentrálhasson a politizálásra, de kérdem én: minek?
Miért nem arra koncentrált, hogy megszerezze a diplomáját, miért nem dolgozott tíz vagy húsz évig orvosként, heti ötven hatvan órában, hogy utána, a rideg valóság iskoláját kijárva fokozatosan kialakítsa szuverén véleményét, és kidolgozza saját világképét, amellyel felvértezve végül jó lelkiismerettel kezdheti meg értelmes politikai munkásságát?
...csak egy példány ebből az új, undok fajtából, amelyik azt hiszi, uccu neki, fejest ugrunk a politikába, aztán majd csak belejövünk menet közben. Úgy is néz ki a mai politika.
Amit látunk, az a gyakorlat csak megaláz mindenkit. Szólj- és biztosra veheted másnapra megkapod a magadét. Ha van vaj a füle mögött, akkor csak módjával, még a szócséplést is... Ha nincs baj, tiszta a lelkiismeret, no- akkor muszáj is nekimenni a hatalom kinevezettjeinek, és vizsgálat tárgyává tenni jogosítványaikat. ÁSZ eljár- felderít és büntet is, mert magát mindenki fölé helyezheti Orbán akaratából. Sajnos van benne valami, mert- ha egy szolgáltató felém leírja, hogy mennyivel tartozom, én meg nem értek vele egyet, de bíróság nélkül szart sem érek... a szolgáltató elébb csak kuncsorog, kér, felpumpálja az összeget kamatostól, majd a jegyző jóváhagyásával végrehajtatja – akár jogos a követelés, akár nem! De mert nincs időd és pénzed sem arra, hogy bíróságokra futkoss, így elszenveded a következményeket. (lehet nem a legjobb példa, arra viszont jó, hogy észrevegyük, szar az egész rendszer!)
Az ÁSZ lényege is abban áll, felderít- majd megbüntet, ám itt nincs jogorvoslat sem – ez a lényege az egésznek. Ha nem tagadod meg és pláne nem egységesen, akkor véged... végrehajtják- behajtatják a tartozást. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy sokáig nem lehet elhúzni. Ámbár mindenki tudja, hogy amit tesz az ÁSZ, az törvénytelen, hogy pláne- ahogy az alaptörvény ellen is vét! Jó kitaláció, hisz a köz- és a közvagyon megóvása érdekében lép fel. Ám ettől még nagyobb a hatásköre... él is vele!
Az ÁSZ az Országgyűlésnek és a törvényeknek alárendelt általános hatáskörű pénzügyi-gazdasági ellenőrző szerv, az állami ellenőrzés legfőbb szerve. Megteremti a törvényhozás számára a végrehajtó hatalom kontrolljának lehetőségét, és segíti az Országgyűlést döntései megalapozásában. Ellenőrzést végezhet az állami pénzek hasznosítását nyomon követve mindenütt, ahol állami pénzt használnak fel vagy kezelnek. Az ÁSZ alapvető feladata a kormány államháztartással, valamint az állami vagyonkezeléssel összefüggő tevékenységeinek ellenőrzése és értékelése. Az ÁSZ vizsgálja:
az állami ktgvetési javaslat megalapozottságát
az állami ktgvetés végrehajtásáról készített zárszámadást
az elkülönített állami pénzalapok működését
a Magyar Távirati Iroda Rt. Gazdálkodását
az APEH és az önkormányzatok adóztatási tevékenységét, valamint a Pénzintézeti Központ, a Vám- és Pénzügyőrség és az Illetékhivatalok tevékenységét
az állami ktgvetésből gazdálkodó intézményeket
a helyi önkormányzatokat, különös tekintettel a normatív ktgvetési hozzájárulásra
az MNB külön tv-ben meghatározott tevékenységét, valamint a bankjegy- és érmekibocsátásra vonatkozó adatait
a TB által kezelt alapok kezelését és felhasználását
a pártok gazdálkodását
véleményezi az OGY elé terjesztett kormányprogramok indokoltságát, célszerűségét és teljesítését.
az állami vagyon kezelését
az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. tevékenységét
a Magyar Államkincstárt és a Kincstári Vagyonigazgatóságot.
Figyelemmel kíséri az állami számviteli rend betartását is. Az ÁSZ elnökből, elnökhelyettesből, vezetőkből, számvevőkből, ügyviteli és kisegítő személyekből áll. Elnökét és elnökhelyetteseit az OGY 12 évre választja.
jóváhagyja az Számvevőszék éves ellenőrzési tervét
gondoskodik az ÁSZ ellenőrzési tervének és eseti ellenőrzéseinek végrehajtásáról
gondoskodik a végzett ellenőrzések és elemzések eredményeit tartalmazó véleménynek és jelentésnek az OGY elé terjesztéséről.
A számvevőszéki ellenőrzési eljárás szabályai
Az ÁSZ ellenőrzéseit célszerűségi, eredményességi és törvényességi szempontoknak megfelelően az alábbiak szerint végzi. Stratégiát és erre alapozva éves ellenőrzési tervet készít, melyet az elnök hagy jóvá. Az ellenőrzési tervet bemutatja az Országgyűlés Számvevőszéki Bizottságának, melyet tájékoztatásul megküld a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalnak is
évenként: a központi ktgvetés és a TB pénzügyi alapjainak ktgvetési tv javaslata ellenőrzése, az MTI Rt. tevékenységéről szóló beszámolójának ellenőrzése, az ÁPV Rt. tevékenységének ellenőrzése
kétévenként: a pártok gazdálkodásának törvényességi szempontú ellenőrzése
rendszeresen: a fejezetek és elkülönített pénzalapok ellenőrzése
esetenként: ellenőrzést végez az OGY utasítására.
De végezhet ellenőrzést a Kormány kérésére is, erről is az ÁSZ elnöke dönt.
Elnöke felelősséggel tartozik az OGY-nek az általa benyújtott jelentések adatainak valódiságáért és helytállóságáért. Az ellenőrzött szervezet részére a jelentést (vagy véleményt) a realizáló levéllel küldi meg az ÁSZ elnöke. Az ÁSZ elnöke beszámolót nyújt be az OGY-nek az ÁSZ éves tevékenységéről.
Kármegelőzés céljából – munkabérek kivételével – anyagi és pénzeszközöket zárolhat. A zárolás végrehajtásáról a pénzügyminiszter vagy az ellenőrzött szerv vezetője gondoskodik.
Az ÁSZ jogosult a pénzeszközök felhasználását további intézkedésig felfüggeszteni, mely körültekintő és alapos vizsgálatot, a tények tisztázását és bizonyítását igényli. Feladata a tényekről a vizsgálat során ellenőrzési jegyzőkönyvet készíteni, és ahhoz csatolni a bizonyítékokat, melyben rögzíteni kell a személyes felelősséget is. Az ÁSZ indítványozhatja az alkotmánybírósági eljárást, ha észleli, hogy valamely jogszabály, valamint az állami irányítás egyéb jogi eszközei nemzetközi szerződésbe ütköznek, továbbá az Alkotmány rendelkezéseinek értelmezése szükséges.”
------------------------
Tudja, ha a pártok lelkivilágába belelép, pláne hogy a zsebükbe is kotorász, akkor előbb vagy utóbb valami történik – egy utcai demonstráció, egy-egy nagyobb balhé még, brüsszeli jogi út, vagy az emberjogi bíróság! - és jön a védelem – a szükségállapot bevezetése, akkor már nem kell a választás sem. Orbán jól kigondolta. Megvédi népét, ha kell magától is... a hatalom akkor is az ő kezébe marad, ilyetén lesz/lehet leválthatatlan!
„...ételeket semmisít meg, és szart termel, egész életében szinte zavartalanul működik, s nincs benne semmilyen értelem, már ha az "értelem" szón valamilyen végső célt értünk.
Az értelem maga a processzus: minél több ételt elpusztítani, minél hamarabb feldolgozni, és kipréselni a maradékot, minden, ami megmaradt a gőzölgő disznósültekből, lédús párolt gombákból, foszlós lepényekből - most romlott és tisztátalan”. (Dmitry Glukhovsky)
„Szellemi szemünk megvakult, isteni lényünk a tudattalan legmélyére süllyedt - így jelent meg a túl okos, túl önző, túl boldogtalan, túl hazug, túl racionális, túl magányos és egoista ember. /.../ Nincs senki közöttünk - a szenteket is beleértve -, aki teljesen mentes lenne mindezektől.” (Müller Péter)
Szőke Emil:
öntörvénnyel
...rém rossz verselésekkel lelt gondom
és vele a sok bonyodalom
meg a szegényes élet
dicsér és áld ó Krisztusom!
- panaszolás nem irodalom
álnok álmok hozta sorsban telt
évekkel
érzelmes képzelődések kényuralmával
a belső tündöklés is megkopott – értelmet-
vesztett anyagában vesztett a kedv s mese-gyorsan
elejtett
hiába csodálna „méd” - meg a kóbor szkíta
érzésekben is marcona
ha a harcban csak koszorú lesz jutalmam –
2018. 01. 10.