Csak istentelené a hit...
Csak az hű- aki hazudik?
...itt csak üres szavak
...itt már az érzékek befelé hatnak - (szőke)
Lásd - nem változik meg a bölcselet korábban kifejtett egységes fogalma, hanem csupán teljesebb ismertetése válik elvégezhetővé - néhány aspektusa egyénileg, különösen a hasonlatiság és a tévedésautonómia vonatkozásában, ahogy a hajléktalanság mint főtéma hangulata uralkodik rajtam.
Az igazságfogalom itt és az ehhez a fogalomhoz kapcsolódó bölcseleti személyesség világosan rámutat a létezés mostani és egész korábbi menetére, amennyiben a gondolatmenetet a legfontosabb pontokon hangsúlyozza– így különösen a tévedés és az igazság összefüggésének, illetve a kilétként meghatározott személyességnek a körében – az egyéni sors (mely szemünk előtt zajlik – és halálig tart) a meg- és átélthelyzetekből, mimár a meglátásokat átfogóbban mutatja be.
Fogadjam- e lemondással? - hogy félelmeinket elfeledtető, szélhámos és rendkívüli játékot játsszuk nap mint nap. Újra és újra elgurítjuk a kockát, de hiába erőlködünk, hogy jó számokat dobjunk, ez csak annyit ér, mint a halálon keseregni: a sors csapdáit úgysem kerülhetjük el.
Mindent összevéve bölcsebb a tett (ahogy az ember lop magának egy órát a filozofálgatásra) – mert olyan mozgásként jelenik meg előttünk is (a világ előtt is) hol lénye lényege, amely a maga hajléktalan módján vall „vallást”, úgy- ahogy valóságát ismertetni adott helyzetéből fakad léte – történeti, kulturális, nyelvi és egyéb reális – feltételek mellett (a sok káromlás és káromkodás mellett) – hogy a valóság nem lehet más, mint egy bizonyos átalakulás (létből a nemlétbe és vissza – ha túléli a kijózanodást!), amely mindazonáltal mindvégig egyéni és ennek megfelelően kettős távlatával említve a végest és a végtelent, kozmikust a mindennapival benne – a cselekedeti ismertetés értelmében – ha valósága így marad. Ennek érdekében az ember, áttekinti a tévedés és az igazság összefüggésének kérdését; majd rátér arra a módszertani újdonságra, amelyet a tévedés radikalitása tett szükségessé. Íme a hajléktalan de gondolkodó ember- és az új módszere léthelyzetéről, amelynek megjelenését a tévedéssel való szembekerülése indokolja, a tűnődés kifejezés jelentésköréből fejtheti ki sokoldalúan., hacsak nem a pszichiátriai osztály „nyitottsága” ad lehetőséget számára- egy szívet-rándító tűnődésre, vagy esetleg a „kijózanító” intézménye (az utóbbi a jobbik eset)!
Létezik az a pillanat,
amikor az ember megtehet valamit, és övé lehet a boldogság, ez a pillanat eltarthat néhány napig, olykor néhány hétig, legfeljebb néhány hónapig, de csak egyszer, egyetlenegyszer fordul elő, és ha az ember később vissza szeretne térni ehhez a pillanathoz, az egyszerűen lehetetlen, nincs már helye a lelkesedésnek, a hitnek és a bizalomnak, marad a csendes beletörődés, a kölcsönös, szomorú szánalom, a haszontalan, de biztos tudás, hogy valami megtörténhetett, létrejöhetett volna, de egyszerűen méltatlannak bizonyultunk az adományra. Ilyen egyszerű volna?
Szőke Emil:
hajléktalan...
Már koldusként
húzom meg magamat...
hogy Bacchusszal heverész
sorsán a kegy - lel
sokra-törő sokat
mire nem vágyott sohasem az akarat
...csak egy kis megértést
hol sokak dühe morran – és -
mert
velük zordul az enyészet
bennem – már mardosva éget -
Ám - még óvnak az égiek
meg az éj most
s a szél vezet útjaimon
de - a gondot rég - már
csak bor-ízén feledhetem
hogy mint kóbor-barmot
örök frissre így üdíthet a sors
kinek nyugság'-jutalma majdan a fagyhalál lészen –
2017. 11. 23.